Pages

Monday 2 July 2012

MIGRAINE

Pernah dengar tentang penyakit ni tak? Ini adalah penyakit yang paling aku benci selama ada daya ingatanku ini.

Aku rasa macam nak hantuk kepala ke dinding untuk elakkan rasa sakit kepala nih. Bila keadaan mendesak aku tarik-tarik rambut dan letakkan ketulan ais di atas kepala. Semua anakku dah faham bila keadaan ini berlaku, mereka tidak akan mengganggu malah tidak akan buat bising hatta buka TV atau berbual-bual.

Setiap kali aku diserang sakit kepala pasti aku akan nampak bulan dan bintang yang bercahaya sedang berlegar-legar di sekelilingku. Dan bila ini berlaku aku akan cepat-cepat duduk kalau sedang berdiri kerana jika tidak pasti aku akan” tumbang “ Sambil memejam mata, yang pasti aku buat ialah minum air dan kemudian cari tempat untuk baring. Yang paling baik ialah tempat yang gelap, sunyi dan tiada gangguan.

Lebih malang bagiku sebab aku ni jenis yang alah kepada ubat. Semua jenis ubat dari kumpulan “NSAID” aku terpaksa jauhi. Doktor beritahu aku hanya boleh makan ubat PCM 500 dan Tramal saja. Pernah aku makan ubat pain killer (ponstan) tapi apa berlaku lepas tu????? Muka aku jadi bengkak kalahkan Incredible hulk Cuma warna aje tak tukar jadi hijau…. Sudahlah bengkak saluran pernafasan aku akan turut bengkak menyebabkan terus tak boleh nafas sebab aku pesakit asthma tahap kronik.

Aku belum nak cerita penyakit asthma ku lagi di sini. Nanti aku buat satu tajuk asing tentang asthma. Aku nak fokus pasal migraine je dulu.

Teruk kan????? Jika aku jumpa doktor kesayanganku dia akan kata, “cikgu banyakkan rehat, jangan stress, jauhi skrin komputer dan TV, elakkan tempat bising, jauhi sebarang bentuk asap” dan terus bagi aku mc. Aku akan ambil cuti sekurang-kurangnya 5-6 hari. Maklumlah makan Tramal dan PCM 500 jeeeee….

Tentu ramai yang hairan kenapa aku mesti jauhi sebarang bentuk asap dan habuk kan? Nanti aku cerita dalam bab asthma.

Aku menderita penyakit ini sejak di bangku sekolah sebagai pelajar sampailah ke bangku sekolah sebagai guru. Apa yang aku mampu buat ialah telan ubat dan rehat saja. Tentu ramai tak percaya tetapi itulah hakikatnya….

Tuhan maha adil, Dia hanya menduga umatnya selagi umatnya mampu bertahan dan aku bersyukur, dengan dugaan ini. Kesakitan memberi kita kekuatan untuk mencari penawar demi keluarga.

Antara sebab aku tidak boleh bekerja dengan komputer kerana penyakit inilah. Pernah sekali dulu tahun 2007 aku diarahkan menghadiri Kursus ICT berkaitan komputer selama seminggu di Bangi. Lepas 2 hari aku terus dapat cuti sakit 7 hari sebab migraine. Buat perabih duit kerajaan je. Tentu nyesal pengetua aku hantar aku ke sana. Langsung tak mendatangkan hasil.

Lebih parah bila dalam usia 40 tahun aku mengandung lagi dan penyakit ini menemani sepanjang tempoh 4 bulan mengandung kerana aku keguguran. Baby tiada tapi migraine kekal bersamaku.

APA YANG AKU TULIS DI ATAS SEBENARNYA ADALAH KISAH SILAMKU…….

Dalam kes normal, antara sebab-sebab migraine adalah:
 alahan kepada sesuatu
 cahaya yang cerah, bunyi bising dan bau tertentu
 tekanan fizikal atau emosi
 perubahan dalam waktu tidur
 merokok atau terhidu asap rokok
 tak makan
 alkohol
 haid
 makanan yang ada MSG (contoh: aji-no-moto)
 pening kepala
 makanan lain seperti chocolate
 cuaca

……..SEKARANG ALHAMDULILLAH AKU BEBAS MIGRAINE…….

Sekarang aku amat bersyukur kerana ditemukan dengan sahabat setiaku yang mampu menyembuhkan penyakitku ini. Sejak bersamanya aku tidak lagi mengalami migraine malah sakit kepala biasapun jarang. Anak-anak pernah bertanya “ibu tak pening lagi ke? Sekarang selalu ngadap komputer dan tidak kisah jika bekerja depan komputer dah”

Aku mula kenal dengan PREMIUM BEAUTIFUL bulan Mac 2012 yang lalu. Terima kasih kepada seorang sahabat ku yang prihatin. Selepas 2 minggu memakai korset ini, aku sedar yang kepalaku tidak sakit lagi.

AKU BEBAS MIGRAINE.

Sehingga saat ini tuhan memelihara kesihatanku dengan pemakaian PB ini. SYUKUR ALHAMDULILLAH. Kuasa tuhan mengatasi segalanya. Setiap penyakit pasti ada penawarnya. Hanya kita perlu berusaha mencari.

Memakai korset Premium Beautiful adalah sebagai rawatan alternative bagi sesiapa yang ingin mencuba selain daripada makan ubat.

Anda tidak perlu percaya apa yang aku tulis sebaliknya beri peluang kepada diri sendiri untuk merasai perbezaannya. Pakai dulu dan komen kemudian.

PERCUMA TAU…. CALL SHIRA 019-2677949 untuk FREE TRIAL.

PROMOSI MASA TERHAD. REBAT TUNAI RM 150 AKAN DIMASUKKAN KE AKAUN ANDA UNTUK BELIAN TUNAI. Jimat RM 300- RM 400.

No comments:

Post a Comment